Γενικά μπορεί όντως να ήταν κάτι καλύτερο από τις υπόλοιπες αυτοκρατορίες που υπήρξαν για τα δεδομένα της εποχής. Μπορεί όντως να προσέφερε καλύτερη ποιότητα ζωής. Ας τα πάρουμε αυτά ως δεδομένα λοιπόν.
Δεδομένο είναι επίσης ότι η αναγέννηση ξεκίνησε από τον 14ο αιώνα, την ίδια περίοδο δηλαδή με την πτώση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Μπορεί μεν να έδωσε κάποια στοιχεία της στην αναγέννηση, σίγουρα όμως δεν ήταν ο βασικός "τροφοδότης".
Από την άλλη, ναι, γενικά θεωρείται η περίοδος του μεσαίωνα ως μια αρθοιστικά "κακή" για την ανθρωπότητα, καθώς αντικειμενικά, σε άλλους αιώνες η ανθρώπινη νόηση έκανε τα μεγαλύτερα βήματα της. Στο ότι λοιπόν θεωρείται κακή σε αυτό συνέβαλλε τα μέγιστα και ο χριστιανισμός. Το βυζάντιο λοιπόν, το έχουμε σε μια σκοτεινή περίοδο να αναπτύσεται και να έχει ασπαστεί μια θρησκεία η οποία ήταν υπαίτια για πολλά όμορφα γεγονότα.
Δεν αντιλέγω ότι μπορεί να υπήρξαν και τομείς που έγιναν κάποια βήματα ή ότι οι ανθρωποι ζούσαν καλά. Ο μέσος ανθρωπος στην αθήνα αυτή την στιγμή καλά μπορείς να θεωρήσεις ότι ζει, με δεδομένο ότι η πλειοψηφία έχει ένα σπίτι να κοιμηθεί, ένα αυτοκίνητο να κινηθεί και μια δουλειά να βγάλει λεφτά. Αν μείνεις μόνο σε αυτά τα γεγονότα, βέβαια είναι τέλεια στην αθήνα. Αν το αναλύσεις όμως, τι σπίτια, τι αυτοκινητα, ποσα πληρώνεις, απο που τα βρίσκεις και τα δίνεις, τι αέρα αναπνέεις, πόσο άγχος υπάρχει, το πράσινο που αντιστοιχεί ανά κάτοικο, πόσες ώρες δουλεύεις κλπ, τότε καταλήγεις στο ακριβώς αντίθετο συμπέρασμα.
Τι θέλω να πω με αυτό? Ε είναι η οπτική γωνία που θα κοιτάξεις ένα θέμα.
Ενας αρχαίοκαβλος, θα πεί η Αθήνα του Πλάτωνα και του Σωκράτη (του Κόκκαλη ντε) ήταν η καλύτερη δημοκρατία που έχει περάσει ποτέ. Αυτά έχει διαβάσει, αυτά θέλει να δεί, αυτά θα πεί. Είχαν όμως και γαμημενους δούλους.