Originally Posted by
zeo
!α!
Πάνω που πάω να ανοίξω θρεντ, βλέπω πως με πρόλαβαν από πρόπερσι κιόλας.
Ε, δεν θεώρησα πως θα είχαμε Sabato, μπράβο ρε Kingdome Gone [εμπνευσμένο από το Μπαλλαρντικό Kingdom Come; Ήθελα να σε ρωτήσω]!
Μόλις ξεκίνησα το «Περί Ηρώων και Τάφων», σε μετάφραση του Μανώλη Παπαδολαμπάκη, εκδόσεις Εξάντας [το δεύτερο της αφαιρετικής τριλογίας], τελικά όντως οι Λατιναμερικάνοι συγγραφείς έχουν αρπάξει στο DNA τους κάτι από τον Αμαζόνιο, τα άρρωστα τερατοκουνούπια, τα ψυχεδελικά φυτά και τα φωσφοριζέ βατράχια, την υγρασία, τη βαριά ζέστη, το αχανές τροπικό δάσος. Πάρα πολύ ωραίος ο Sabato λοιπόν, λεπτομερειακά περιγραφικές οι εικόνες του και μαγικά αισθαντικός. Και ρομαντικά μηδενιστής ανά φάσεις.
Να ένα απόσπασμα, μιλά για την ψυχή:
Και γι’ αυτό το λόγο, όταν κάποιος πεθαίνει, το σώμα του μετασχηματίζεται ξαφνικά σε κάτι το διαφορετικό, σε τέτοιο σημείο, που να μπορεί να πει κανείς «δε μοιάζει στο ίδιο πρόσωπο», παρόλο που έχει τα ίδια κόκκαλα και την ίδια ύλη που είχε πριν ένα δευτερόλεπτο, πριν απ’ αυτή τη μυστηριώδη στιγμή κατά την οποία η ψυχή εγκαταλείπει τα σώμα που πεθαίνει, όπως ένα σπίτι που το εγκαταλείπουν για πάντα εκείνοι που μέσα του έζησαν και, πάνω απ’ όλα, εκείνοι που υπέφεραν και αγάπησαν εκεί μέσα. Και δεν είναι οι τοίχοι, ούτε η στέγη, ούτε το πάτωμα που του προσδίδουν προσωπικότητα, αλλά εκείνοι που τα ζουν, με τις συζητήσεις τους, τα γέλια τους, τους έρωτές τους και τα μίση τους, εκείνοι που το εμποτίζουν με κάτι το άυλο, αλλά το βαθύ, με κάτι τόσο λίγο υλικό, όπως είναι το χαμόγελο σ’ ένα πρόσωπο, ακόμα κι αν αυτό το κάτι εκφράζεται και με υλικά πράγματα, όπως ένα χαλί, τα βιβλία ή τα χρώματα. Όπως οι πίνακες που βλέπουμε στους τοίχους, τα χρώματα με τα οποία βάφτηκαν οι πόρτες και τα παράθυρα, τα μοτίβα των χαλιών, τα λουλούδια στα βάζα, οι δίσκοι και τα βιβλία, παρόλο που είναι υλικά αντικείμενα (με τον ίδιο τρόπο που και τα χείλη και τα βλέφαρα ανήκουν στη σάρκα), συνιστούν εντούτοις εκδηλώσεις της ψυχής που δεν μπορεί να φανερωθεί στα υλικά μάτια μας, παρά μόνο μέσω της ύλης –σ’ αυτό έγκειται η ευθραυστότητα της ψυχής, αλλά και η περίεργη λεπτοφυΐα της.